niedziela, 21 listopada 2010

Obsługa klienta w Amazon, czyli słów kilka jak opłaty za Kindle reklamowałem cz.1

Sam proces zakupów Kindle przebiegł raczej bezboleśnie. Pierwszą niemiłą niespodzianką jaka mnie spotkała, była opłata celna ,którą kurier pobrał przy odbiorze przesyłki to jest ok 148 zł. Nie byłem z tego powodu zbytnio szczęśliwy. Przeanalizowałem poniższy dokument i stwierdziłem, że pobraną opłatą jest podatek VAT, a nie cło. 

Na przepisach celnych i podatkowych znam się średnio. Nigdy wcześniej nic nie importowałem. Pomyślałem, takie jest prawo i widocznie opłata się należy. Niemniej jednak poniesione koszty nie dawały mi spokoju. Poczytałem na forach, że faktycznie niektórym kurier pobrał opłatę , a czasami nie. Postanowiłem zareklamować sprawę.
Po zalogowaniu na konto Amazon wybieramy Help a następnie Contact us. Do wyboru mamy kontakt telefoniczny lub mailowy. Teoretycznie jeśli wybierzemy kontakt telefoniczny, przedstawiciel do nas oddzwoni, po wprowadzeniu naszego numeru telefonu. Praktycznie usługa ta jest dostępna tylko jeśli mieszkasz w USA, Guama, Puerto Rico lub na Wyspach Dziewiczych. Zaiste ciekawy wybór.






Polski nie dotyczy. Przy okazji dowiadujemy się, że Amazon nie lubi przeglądarki Opery.


 

Pozostaje nam zatem kontakt emaliowy. Wpisujemy numer zlecenia opcjonalnie, wybieramy temat i piszemy w czym problem. Dla osób nie znających angielskiego zbyt dobrze, można kogoś poprosić o przetłumaczenie lub użyć automatycznego translatora Google - na pewno się domyślą między wierszami ;)




Pierwsza odpowiedź przyszła dosyć szablonowa:
"Also, duties and taxes may be levied once the package reaches the destination country. We aren’t able to control these charges nor predict when they will be required. For many destination countries, Amazon can determine an import fees deposit you pay when placing the order. As noted during the purchase process, these additional charges must be paid by the recipient to take delivery of the package unless they were pre-paid via the import fees deposit.
You can find out more on our Help pages (http://www.amazon.com/gp/help/customer/display.html/?nodeId=468632) 
Here is some more customs information to keep in mind:

— Generally, customs forms for international packages will list the value of your order's contents by product type.
— We are required to declare the actual value of the items in your shipment.
— Cross-border shipments are subject to opening and inspection by customs authorities.
— We may provide certain order, shipment, and product information to our international carriers, and that information may be communicated by the carriers to customs authorities in order to facilitate customs clearance and comply with local laws.
— If the order is a gift, the cost of the items is still stated on the customs form. Customs authorities require us to state the value of gift items directly on the package.
I hope this helps. We look forward to hearing from you soon.
Did I solve your problem? "

Treść wiadomości sprowadza się do tego, że jeśli jakieś opłaty zostały pobrane na miejscu, w tym przypadku VAT 22%,  to jest to twój problem a nie nasz i my nie mamy na to wpływu. Oczywiście, nie rozwiązało to mojego problemu i kliknąłem 'No' 

Tym razem wyskrobałem im troszkę dłuższego maila.
Najpierw odniosłem się do komunikatów przy zakupie Kindle

When you select the country 'Poland' from drop down list you advise: "Your international shipment is subject to VAT. This is the same VAT rate you pay when you buy products in your country. There are NO customs duties or any other fees. We will show you the estimated VAT upon checkout. Learn more"

Następnie do szacowanej kwoty przy podsumowaniu zlecenia. 

Estimated Tax To Be Collected: $0.00

Potem zacytowałem korzystny wpis dla mnie  z ich globalnego programu Amazon, jasno wykazując, że Polska jest na liście:

"Additionally, some consumer electronics, health and personal care, home and garden, jewelry, pet supplies, shoes, software, sporting goods, tools, video games, and watches can be shipped to the following countries:

Australia, Austria, Belgium, Brazil, Canada, Chile, Czech Republic, Denmark, Finland, France, Germany, Hong Kong, Hungary, India, Ireland, Italy, Japan, Luxembourg, Malaysia, Mexico, Netherlands, New Zealand, Norway, Philippines, Portugal, Poland, Saudi Arabia, Singapore, South Africa, Spain, Sweden, Switzerland, Taiwan, Thailand, United Arab Emirates, United Kingdom "


Kolejno dorzuciłem wyciąg z warunków reklamacji, podkreślając różnicę w poniesionych opłatach.
"What if the actual Import Fees are more than the Import Fees Deposit I was charged?

For items sold by Amazon Export Sales, Inc., you will not be charged any additional fees if the actual Import Fees exceed the Import Fees Deposit we estimated.


Ponadto odwołałem się do mojego fikcyjnego znajomego z forum, który miał już taki problem i otrzymał pozytywną odpowiedź:

"You should not be charged for customs fees when shipping to Poland. In the event that the carrier charges you a customs fee, you can call us and we can help you out with this. You can reach us by phone directly and toll free from many countries by clicking the Contact Us option in the right-hand column of our Kindle Support pages at:
http://www.amazon.com/kindlesupport

Click on the "Phone" tab, enter your number, and we’ll call you right back." 


I tym razem zdecydowanie odpowiedź była inna:


"Hello,
I'm sorry for any inconvenience caused.
I've also forwarded this to our appropriate department and they are looking into this. I've issued a refund of $49.00 to your Credit Card. You'll see the refund in the next 2-3 business days.
 Once processed, you'll be able to see the refund here:"
  
Oczywiście taki obrót sprawy bardzo mnie zadowolił i z czystym sumieniem mogłem kliknąć Tak, rozwiązałeś mój problem ;)  

Co ciekawe, w tytule transakcji zwrotu widnieje Goodwill co mniej więcej tłumaczy się jako 'dobre imię firmy, przychylność, życzliwość' Tak więc szczerze mówiąc do końca nie wiem czy należy płacić podatek VAT, a zwrot podatku był dobrym gestem z ich strony w ramach podtrzymania reputacji firmy. Czy też jest to świadoma polityka i liczą, że część osób się nie upomni o zapłacony podatek ?


Mam nadzieję, że moje doświadczenia przydadzą się czytelnikom, którzy rozważają zakup Kindle albo może już zakupili takowy.


W następnym odcinku napiszę jak reklamowałem samo urządzenie oraz jak tym razem poszło z opłatami przy drugiej przesyłce.


A wy jakie macie doświadczenia w tej materii ? Mieliście jakieś przygody z opłatami przy odbiorze? Może na co dzień zajmujesz się importem, VAT i znasz przepisy prawne ?




Źródła:

5 komentarzy:

  1. Jeżeli chodzi o VAT, to na wszystkie produkty sprowadzane spoza granic UE nakładany jest podatek VAT. Prawdopodobnie w przypadku Kindle to Amazon opłaca ten podatek, jednak nie rozumiem jaki ma w tym interes, ale to nie moja sprawa :) Faktem natomiast jest, że kurier nie może puki co żądać od nas uiszczenia VATu, o ile faktycznie zamówiliśmy Kindle wersję WiFi. O innych się nie wypowiadam. Więc jeżeli kurier żąda od nas takiej opłaty, u mnie żądał, trzeba twardo się upierać że wszystkie opłaty są przerzucone na nadawcę i z naszej strony nie ponosimy żadnych opłat. W moim przypadku taka rozmowa trwała 15 minut i kosztowała kuriera dwa telefony do centrali, ale w końcu dał za wygraną :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Czyli z tego wniosek, że należy twardo stać na swoim a ewentualne opłaty niech sobie firma kurierska dochodzi od Amazon

    OdpowiedzUsuń
  3. Mnie wydaje sie, że lepiej kupic Kindla z Allegro z Polski.Chyba warto dołozyc te ok. 100zł.
    I tak teraz mamy drogieg dolara. Powaznie zastanawiam sie nad zakupem Kindle 3 Wifi. Tylko musze kase zebrać ;D

    OdpowiedzUsuń
  4. @T

    To chyba zależy jakie masz priorytety.
    Teraz w okresie świątecznym trzeba dłużej poczekać na dostawę nie tylko z Amazon. Normalnie ok 3 dni roboczych.
    Jeśli zależy Ci na czasie może faktycznie warto z Allegro

    Różnica w cenie między Wi-fi a czy 3G wynosi ok 150 zł.
    Osobiście wolałbym dołożyć 50 zł i mieć model 3G, niż przepłacać 100 zł na Allegro za model Wi-fi

    Przed kupnem z Allegro polecam kontakt ze sprzedawcą w kwestii reklamacji i wparcia w przypadku problemów z czytnikiem.

    O problemach czytelnika bloga z rejestracją Kindle kupionym z Allegro poczytasz w komentarzach pod postem http://kindlemaniak.blogspot.com/2010/12/zarzadzaj-swoim-kindle-czyli-o-tym-jak.html

    Ostatecznie decyzję czy warto musisz podjąć sam

    OdpowiedzUsuń
  5. witam - przeglądałem Twoja fakturę wystawioną przez UPS za VAT
    czy otrzymałeś jakikolwiek dowód zakupu za towar? rachunek faktura - powinien być wystawiony przez 'Amazon' i jako towar powinien być wymieniony 'kindle'
    a za drugim razem UPS też zostawił fakturę za VAT? czy tylko kurier zostawił czytnik a papiery zabrał?
    i ostatnie pytanie: może na koncie sklepu jest możliwość pobrania rachunku?

    OdpowiedzUsuń

Obserwatorzy

Popularne posty