piątek, 3 grudnia 2010

Zarządzaj swoim Kindle, czyli o tym jak skonfigurować swoje konto na Amazonie

Po otrzymaniu Kindle, nasz czytnik zazwyczaj jest już zarejestrowany i przypisany do naszego konta. Rejestracja pozwala nam na bezpośrednie zakupy z poziomu czytnika, pozwala łatwo transferować zakupione pozycje między urządzeniami oraz aktywuje kilka innych funkcjonalności.
Nasze konto posiada kilka domyślnych , aczkolwiek ważnych ustawień dla naszego czytnika.  Amazon pozwala nam te ustawienia zmienić bezpośrednio z poziomu naszego konta. Zatem przyjrzyjmy się im i zobaczmy na co mają wpływ.



Dostęp do ustawień dotyczących Kindle uzyskamy po zalogowaniu na nasze konto Amazon, następnie przechodzimy do Your account>Manage Your Kindle.
W pierwszej sekcji zobaczymy listę wszyskich czytników przypisanych do naszego konta.


W moim przypadku wciąż widnieją 2 urządzenia. Ponieważ pierwszy , który reklamowałem , nie był jeszcze wyrejestrowany podczas pisania tego postu.  Do każdego czytnika mamy przypisane 2 akcje:

- Edit info

  • Kindle Name- pozwala nadawać indywidualne nazwy naszemu urządzeniu. Jest to nazwa wyświetlana w górnym lewym rogu ekranu bezpośrednio w Kindle. Nazwa ta może być również zmieniona bezpośrednio z poziomu czytnika  Home>Menu>Settings>Device Name>Edit
  • Kindle e-mail address - jest to nasz indywidualny adres Amazon przypisany do urządzenia. Wszystkie dokumenty przesłane na dany adres zostaną bezprzewodowo przesłane bezpośrednio na urządzenie za pomocą sieci Amazon. Adres może być dowolnie przez nas wymyślony pod warunkiem, że nie został już zajęty przez innego użytkownika. Jeżeli czytnik został wyrejestrowany jego adres email nie może być przypisany do innego urządzenia przez 24 godziny od wyrejestrowania urządzenia.
- Deregister - opcja ta pozwala nam wyrejestrowanie urządzenia. Po wyrejestrowaniu Kindle nie jest przypisany do konta i nie pozwala nam na dokonywanie zakupów w księgarni Amazon. Kindle można również wyrejestrować z poziomu czytnika Home>Menu>Settings>Registration>deregister


Kiedy powinniśmy wyrejestrować naszego Kindle ?
- w przypadku zmiany właściciela np. sprzedaż, nowy właściciel mógłby kupować na nasze konto
- w przypadku kradzieży, zagubienia - nie chcielibyśmy dać złodziejowi możliwości zakupów na nasze konto
- gdy nie chcemy aby ktoś dokonał nieautoryzowanych zakupów pod naszą nieobecność. np zostawiamy czytnik w domu i nie mamy pewności w czyje ręce wpadnie nasz Kindle
- gdy sami nie zamierzamy dokonywać żadnych zakupów w Amazon i chcemy uniknąć nawet przypadkowych zakupów.
- w przypadku odesłania czytnika do reklamacji np. jak zdarzyło się mojemu pierwszemu egzemplarzowi

W tej samej sekcji możemy zarejestrować nowego Kindle. Np. kupiliśmy na Allegro przez pośrednika, który wyrejestrował Kindle ze swojego konta ale nie mamy dostępu do Wi-fi. Oczywiście sama rejestracja nic nam nie da dopóki Kindle nie połączy się z siecią.

Następna sekcja listuje nam inne urządzenia przypisane do naszego konta Kindle takie jak komputery, telefony komórkowe itp. W tej chwili Amazon udostępnił aplikację Kindle dla szerokiej gamy urządzeń: dla smartfonów Iphone, Blackberry, telefonów bazujących na systemie Android, dla systemu Windows oraz Maców.


Co nam daje rejestracja innych urządzeń?
Pozwala nam to na przyjemną synchronizację książek zakupionych w Amazon. Na przykład czytamy sobie książkę na czytniku, w drodze do pracy czytamy na telefonie od miejsca gdzie skończyliśmy na Kindle. 
W pracy podczas przerwy odpalamy aplikację i kontynuujemy od miejsca gdzie skończyliśmy czytać na telefonie. Wieczorem po powrocie z pracy włączamy Kindle i czytamy od miejsca gdzie skończyliśmy na komputerze.
Fajna sprawa, prawda :)
Oczywiście, wszystkie urządzenia muszą być podłączone do sieci aby to działało. Ale myślę, że większość z nas posiada domowe sieci bezprzewodowe, a dostęp do Internetu przez sieci komórkowe staje się również coraz bardziej powszechny.

Kolejna sekcja pozwala nam autoryzować adresy email, z których będziemy mogli bezprzewodowo przesyłać dokumenty, na naszego Kindle w postaci załączników.


Domyślnie jest to adres, który używamy do logowania na konto Amazon. Adres ten możemy zmienić również z poziomu czytnika Home>Menu>Settings>Device Email
Jeśli posiadamy więcej niż jeden adres email, z którego chcielibyśmy móc wysyłać dokumenty na nasz Kindle, jest to właśnie miejsce gdzie możemy to zrobić. Możemy również autoryzować całe domeny.
Np dodanie wpisu @gmail.com powoduje akceptowanie wszystkich dokumentów przesłanych przez dowolne konto gmail. Autoryzacja pozwala nam również uniknąć niechcianego spamu - kwestią czasu byłoby odgadnięcie przez spamerów naszego adresu Amazon dla Kindle.
 
Następna opcja pozwala nam ustawić indywidualny limit opłat, jakie jesteśmy skłonni ponieść za dostarczenie naszych dokumentów do naszego Kindle przez sieć 3G. Opłata dotyczy tylko naszych dokumentów wysłanych na adres przypisany do naszego kindle np t-57@kindle.com . Książki zakupione w Amazon są dostarczane bezpłatnie.

W tej chwili Amazon pobiera następujące opłaty za przesyłanie dokumentów przez sieć 3G na czytnik Kindle:
- 0.15$/MB na terenie USA
- 0.99$/MB wszędzie poza terytorium Stanów Zjednoczonych
- 4.99$ tygodniowo za przesłanie subskrypcji periodyków poza terenem Stanów Zjednoczonych
Gdy osiągniemy limit opłat przez nas ustalony, dokumenty będą automatycznie przekierowane na adres @free.kindle.com

Możemy uniknąć opłaty za przesłanie dokumentów na Kindle, wysyłając od razu bezpośrednio na adres email @free.kindle.com np w moim Kindle byłby to t-57@free.kindle.com, W takim przypadku zostanie nam przysłany link, za pomocą którego będziemy mogli pobrać skonwertowany dokument i skopiować na Kindle. Jeżeli wcześniej znajdziemy się w zasięgu sieci Wi-fi dokument również zostanie dostarczony bezpłatnie na nasz czytnik.

 
 
Kolejnym ustawieniem, jest domyślny wybór płatności przy zakupach za pomocą jednego kliknięcia
'Your Default 1-Click Payment Method'. Np jeżeli do naszego konta mamy przypisanych kilka kart bankowych, możemy wskazać, która karta ma zostać obciążona przy szybkich zakupach.
 
Osobiście wyłączyłem zakupy za pomocą jednego kliknięcia, ale jak widać opcja jest wciąż aktywna na wypadek gdybym zmienił zdanie.

Kolejnym krokiem jest wybór kraju naszej rezydencji.


W zależności od wyboru naszego kraju, lista dostępnych tytułów oraz cen będzie się różniła. Np. część pozycji jest dostępna tylko dla użytkowników z USA. Większość książek dla kupujących poza USA jest obarczona marżą 2$. Można próbować zmienić kraj pobytu ale musimy liczyć się z tym, że Amazon może od nas zażądać przesłania dowodu zamieszkiwania danego kraju.

Kolejna pozycją na stronie konfiguracyjnej jest lista naszych pozycji. Sekcja ta dostarcza nam informacji na temat zakupionych książek magazynów i pozwala nam pobrać zawartość bezpośrednio na komputer. Żeby zobaczyć więcej informacji dla danej pozycji wystarczy kliknąć znak '+' .


Z tego poziomu możemy pobrać książkę na komputer, lub wymusić ponowne dostarczenie dla danego urządzenia, jeśli wcześniej skasowaliśmy zawartość. Możemy również bezpowrotnie usunąć pozycję z naszej listy zakupionych pozycji. W takim przypadku pozycja nie będzie już archiwizowana i stracimy możliwość ponownego pobrania. Jedynym sposobem przywrócenia archiwizacji bedzie ponowny zakup książki.
Samo usunięcie z listy zakupionych pozycji nie powoduje usunięcia zawartości z czytnika.

Na samym dole strony widnieją opłaty 'Your Individual Charges', które zostały naliczone za dostarczenie dokumentów na Kindle, jeśli na takowe się zgodziliśmy.


Jak widać Amazon dosyć dobrze przemyślał politykę zakupów. Jeśli jesteśmy klientami, naprawdę niewiele jest spraw do których moglibyśmy się przyczepić. W zasadzie dopóki istnieje Amazon, nie musimy się martwić o nasz elektroniczny księgozbiór. Naszym wydawcom, możemy tylko życzyć aby uczyli się od najlepszych.

A czy wam brakuje jakiejś funkcjonalności, którą chcielibyście dodać ?

10 komentarzy:

  1. U mnie przy rejestracji wywala:
    There was a problem registering your Kindle. Please contact customer service at 1-866-321-8851.

    Czytnik zakupiłem na allegro... (jako nowy).

    OdpowiedzUsuń
  2. @mis,

    Każdy nowo zakupiony Kindle, przychodzi już przypisany do konta z którego został zakupiony.

    Jeśli kupiłeś na Allegro, prawdopodobnie kupiłeś przez pośrednika. Tym samym, czytnik przy dostawie był zarejestrowany na jego koncie.
    W takim przypadku sprzedawca musi najpierw wyrejestrować Kindle ze swojego konta, zanim ty będziesz mógł zarejestrować na swoim.

    Polecam kontakt z pośrednikiem z Allegro i zapytanie czy oraz kiedy wyrejestrował czytnik.
    Miałem podobny problem po wyrejestrowaniu swojego modelu. Po 2 dniach udało mi się pomyślnie zarejestrować ponownie swojego Kindle.
    Być może pośrednik wyrejestrował tuż przed wysyłką do Ciebie i zmiana nie jest widoczna w bazie danych Amazon ?
    Jeśli z jego strony jest ok pozostaje kontakt z Amazon.
    Jak napisał jeden z czytelników bloga w komentarzach, rozmowy z Google Talk na terenie USA są bezpłatne (jeszcze nie testowałem)
    Dlatego zawsze warto przed zakupami na Allegro skontaktować się ze sprzedawcą w kwestii wsparcia w przypadku problemów.
    Mam nadzieję, że uda się zarejestrować urządzenie i będziesz się mógł cieszyć swoim czytnikiem

    OdpowiedzUsuń
  3. "Można próbować zmienić kraj pobytu ale musimy liczyć się z tym, że Amazon może od nas zażądać przesłania dowodu zamieszkiwania danego kraju."
    Dowodu? To jest gdzieś napisane, w ten sposób? Oczywiście oni mogą śledzić z jakiego kraju wchodzisz do Amazona zarówno z Kindla jak i z PC, ale poza tym to jakiego dowodu?

    OdpowiedzUsuń
  4. @Seremetiy,

    Tutaj bardziej miałem na myśli USA. Przy zmianie kraju musisz podać konkretny adres. Informacja na podstawie rozmów na forum choćby tego wątku http://forum.eksiazki.org/amazon-com-kindle-f146/gry-i-ksiazki-z-amazon-top-100-free-w-polsce-t9527.html

    OdpowiedzUsuń
  5. A czy bez rejestracji w Amazonie i z wyłączonym WiFi można korzystać z Kindla?

    OdpowiedzUsuń
  6. @Tomasz

    Teoretycznie można, ale funkcjonalność jest mocno obniżona. Nie ma możliwości zarządzania kolekcjami itp. Alternatywą może być wgranie innego oprogramowania pod ryzykiem utraty gwarancji.

    OdpowiedzUsuń
  7. Zarejestrowałem swojego Kindla3 z wi-fi i jedyny dostępny adres jaki mogę wybrać to @Kindle.com, free.kindle ani śladu...

    OdpowiedzUsuń
  8. @Marcin

    Adres z końcówką @free.kindle.com jest automatycznie dostępny mimo, że nie jest widoczny na stronie ustawień.
    Wyślij próbnego maila na adres twoj-adres@free.kindle.com i będąc w zasięgu Wi-fi na pewno dojdzie :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Dzięki za odpowiedź
    Faktycznie, doszło :)
    Co prawda od początki używam ...@kindle.com i nie zauważyłem by amazon naliczał mi cokolwiek za przesyłanie (rozumiem, że opłaty obowiązują tylko przy przesyłaniu przez 3G?)

    OdpowiedzUsuń
  10. @Marcin,

    Opłaty są naliczane tylko przy przesyłaniu przez 3G. Wysyłając na @free.kindle.com po prostu przez 3G nie zostanie dostarczone.

    OdpowiedzUsuń

Obserwatorzy

Popularne posty